17 Feb 1 match
Tisdag
02 Apr 1 match
04 Apr 1 match

Uttalande angående senaste veckans händelser

19 oktober 2018 16:24

Växjö Vipers som förening har under den senaste veckan hamnat i fokus gällande grundläggande värderingar och hur vi arbetar med dessa. Vi vill förtydliga att Vipers tar fullkomligt avstånd från all form av diskriminering och att idrotten ska vara en arena för alla.

Vårt ansvar

Växjö Vipers beklagar det som hänt och vi måste ta vårt ansvar gentemot idrotten och alla de ungdomar som är verksamma inom vår förening. Vidare så har vi också ett stort ansvar gentemot den spelare som idag står under utredning, dels från oss men även ifrån förbundet. Vi har ett ansvar att vägleda och stötta våra spelare både i medgång och motgång.

Åtgärder

Förseelsen är anmäld till Juridiska Nämnden (JN) vilket är det organ inom innebandyn som hanterar och dömer kring händelser som sker i samband med tävling. JN:s beslut i ärendet kommer komma i närtid och det är de som avgör vad påföljden eventuellt blir för den enskilde spelaren. Vi kommer förhålla oss till det beslut som fattas av JN.

De åtgärder vi inom Växjö Vipers avser att genomföra är uppdelade i två delar, internt och externt.

1.Internt startar omgående ett arbete med våra representationslag både på herr- och damsidan. Föreningen kommer diskutera och utbilda spelarna utifrån föreningens värdegrund och policydokument med fokus på vad som händer och sker på planen och i omklädningsrummen. Vidare kommer vi även inleda en arbetsmodell gentemot föreningens ledare och ungdomsspelare med samma utgångspunkt. I detta arbete kommer ”spelaren” tillsammans med andra spelare från våra representationslag vara centrala för att nå ut till ungdomsspelare och ledare.

2.Externt kommer vi som förening tillsammans med Jönköpings IK och Smålandsidrotten arbeta fram en modell där vi både inom våra egna föreningar men även gentemot andra intresserade föreningar kan bidra med en hållbar och långsiktig strategi för att föregå händelser likt denna.

Framtid

Vårt absoluta mål, med händelsen som utgångspunkt, är att tillsammans med spelare och ledare inom Växjö Vipers skapa en arena som är till för alla. Vi vill tydligt gå från ord till handling. Skrivna dokument ska vara implementerade i vardagen och genomsyra hela vår verksamhet. Rent spel och ett juste klimat på träningar och matcher är det som Vår förening står för.

Växjö Vipers